HISTORIA

Hannu Mäki-Ikola kiinnostui jo pienenä rallista. -Muistan kuinka isä vei meitä ekan kerran velipojan kanssa katsomaan Pohjanmaa-rallia Lehmäjoen peräkylään, vuosi tais olla talvella 1970 kertoo Hannu. Oli se mahtavaa kun Simo Lampinen pöllytteli penkkoja 96:lla Saabilla, Hannu nauraa. Ajokortin saatuaan 1982 Hannu ajeli autosuunnistuskisoja velipoika Timon kanssa. Hannu luki karttaa ja Timo ajoi.- Nuorempana kilpailin suunnistuskisoissa aktiivisesti ja sen takia minä päädyin lukemaan karttaa, kertoo Hannu. Kansallisia as.kisoja ajettiin aktiivisesti ja nousu B-luokkaan oli edessä 1985. Mutta ralli kiehtoi kuitenkin enemmän...

Ensimmäinen ralli oli Laihian Säästöpankki-ralli maaliskuussa 1985 ja autona Ford Escort Mk1 1300 GT. Mutta osat vaihtui; Hannu ajoi ja Timo istui kartturinpaikalle. - Halusin vain kokeilla ja siitä se kipinä syttyi tähän hommaan, Hannu kertoo. Autolla ajettiin 10 kisaa vaihtelevalla menestyksellä ja tulipa tilille yksi paha kaatokin Mesikämmen-rallissa 1986. Kauden lopulla auto vaihtui välikoppa mallin Ford Escort 1600:een.

1987 veljekset kiersivät menestyksellä mm. rallin Junnu SM:ää ja muita kansallisia kisoja ja nousu yleiseen alkoi lähestyä. - Emme halunneet vielä nousta yleiseen vaan halusimme ajaa Junnu SM:n vielä 1988 joten löimme pillit pussiin kesken kauden, Hannu juttelee. Samana vuonna Hannu ajoi ensimmäiset rallisprint kisansa junioreissa.

Vuoden 1988 talven kisat eivät menneet aivan odotusten mukaan ja kesäkaudelle pojat lähtivät takaa-ajajina. Junnu SM:n ensimmäinen kesäkisa oli Union-ralli Ylöjärvellä ja EK1:llä n. 3 km lähdöstä Escort pyöri ympäri erittäin rajusti. Kartturille aivotärähdys (sattui olla lainakartturi !) ja edessä uuden auton rakentaminen. Kausi ajettiin päätökseen uudella kopalla ja kauden päätteeksi auto vaihtoi omistajaa. Pisteitä kertyi kuitenkin kaudesta niin, että nousu yleiseen oli tosiasia.

Vuodelle 1989 hankittiin Saksasta Toyota Corolla GT. Auto oli n-ryhmän vireinen ja sillä ajettiin kausi loppuun hyvällä menestyksellä. Parhaimpana saavutuksena Pohjanmaa-rallissa luokan 2.sija heti Petri Kauran jälkeen. Auto vaihtoi kauden lopussa jälleen omistajaa.

Kaudet 1991-1994 autona oli aikoinaan Saksasta tuotu a-ryhmän Opel Manta GTE. - Tässä autossa oli jo oikein kilpa-auton tuntua. Iso Getrag ja hyvät jarrut, Hannu muistelee. Autolla ajettiin n.25 rallia ja saman verran rallisprinttejä. Opelilla kiusattiin muutamissa rallisprint kisoissa jopa nelivetoja! Myös ensimmäiset nuottikisat ajettiin Opel Mantalla. Mutta jälleen tulivat uudet suunnitelmat kehiin ja kauden lopulla veljekset siirtyivät nelivetoiseen N-ryhmän Mitsubishi Galant VR 4:een. Uusi aikakausi oli alkanut !

Mitsubishi Galant VR 4 palveli kaudet 1995-1996 Mäki-Ikolan veljesten tallissa.- Ensimmäiset kokeilut Mitsulla on jäänyt hyvin mieleen. Auto vei miestä eikä mies autoa, Hannu nauraa! Galantin niksejä opeteltiin kansallisissa ralleissa ja rallisprinteissä. Ensimmäisen yleiskilpailu voiton rallisprintissä Hannu ajoi 1996 Lapualla. Samana vuonna veljekset vuokrasivat Juha Kankaalta Mitsubishi Lancer Evo 2:n Pohjola-ralliin Ouluun. Tuloksena luokkavoitto ja kaupat N- ryhmän Lancerista tehtiin loppuvuodesta.

Mitsubishi Lancer Evo 2:lla kurvailtiin kaudet 1997-1998. Parhaimmat muistot on osallistuminen Neste Rally Finlandiin 1997. Kisa oli rankka niin miehistölle kuin autolle mutta maaliin päästiin ja suuri haave oli toteutunut! - Meidät palkittiin parhaana ensikertalaisena miehistönä ko. kisassa, Hannu kertoo. Myös toinen hieno kokemus on jäänyt mieleen, Arctic Lapland Rally vuodelta 1998. - Oli mahtavaa vetää lumiränneissä nuotista ja muutenkin "keskellä ei mitään" kertoo Hannu ja jatkaa - Myös täällä meidät palkittiin parhaana ensikertalaisena miehistönä kiertopalkinnolla, johon oli jo nimensä kaivertaneet mm. Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm jne. Hannu ajoi myös menestyksellisesti rallisprint kisoja Evo 2:lla. Taskuun tuli useita yleiskilpailu voittoja ja muita hyviä sijoituksia. Auto myytiin vuoden 1998 lopulla ja edessä oli välivuosi...

2000- luvulle siirryttäessä uusi auto Mitsubishi Lancer Evolution 5 hankittiin Ari Vihavaiselta, joka oli N- ryhmän vireinen. Autolla ajettiin harrastusmielellä joitain SM-ralleja sekä sprinttejä. Kauden aikana Tiimi teki päätöksen, että panostetaan tästä eteenpäin rallisprinttiin. Autoa paranneltiin niin tehoiltaan kuin ajettavuudeltaan pitkin kautta. Vuonna 2001 lähdettiin kiertämään koko rallisprintin SM-sarjaa. Ensimmäinen kisa Kerimaalla oli opettelua tehokkaalla autolla. Mutta Kankaanpäässä Hannu räjäytti potin ja voitti koko kisan! - Oli siellä porukalla ihmettelemistä että kuka hel... Mäki-Ikola, Hannu nauraa. Kun voitto tuli myös Jalasjärveltä ja hyvät sijoitukset Parkanosta ja Vaalasta oli Hannun osakkeet hyvät lähdettäessä viimeiseen kisaan Laihialle.- Olihan siinä pikkuisen perhosia vatsassa kun joutui ajamaan numerolla 1. ja kaikki oli omissa käsissä, Hannu muistelee. Kaikki siis jäi viimeisen kierroksen ja viimeisen auton varaan joka oli Hannun Mitsu. Pohjat oli tähän menessä ajanut edellinen kuljettaja Tomi Hallia 1.58,72. Kun Hannu pysätti kellot aikaan 1.58,33 oli SUOMENMESTARUUS varmistunut Hannu Mäki-Ikolalle ja koko tiimille! - Oli se mahtava tunne, kun sai varikolla tuulettaa voiton kunniaksi ja kanssakilpailijat tulivat onnittelemaan! Kun kaikki palat loksahtaa kohdalleen ja ripaus tuuriakin on mukana, niin kaikki on mahdollista, Hannu juttelee.

Hannun mitalliketju sai jatkoa kaudella 2006, jolloin kaulaan ripustettiin Rallisprintin SM-Pronssi.

Tiimi on kiertänyt samalla kalustolla viimeiset 13 vuotta kisoja. Moni onkin kysynyt, että eikö olisi jo aika vaihtaa nykyaikaisempaan autoon.- Tällaanen vanha "äijä" ei enää oppisi uusia juttuja ja sitäpaitsi; meillä on erittäin hyvä auto, Hannu päättää.

Kisoja on 27- vuotisen uran aikana kertynyt yli 500... Ja ura jatkuu!

VAUHDISSA MYÖS MUKANA :

  • POP Pohjanmaa
    Velj. Ala-Talkkari
    Terho Luoma Oy
    Kumho-renkaat
    Suomen Maa-Autot Oy
    Franginkari Oy
    Track Murskaus Kangas Oy
    Turkistarha
    Kari Hakomäki
  • Ylihärmän Säästöpankki
    Seinäjoen Rengaskeskus
    Linja-autoliikenne Lehtonen Oy
    Kuljetusliike M. E Iivari
    Lapuan Autohuolto
    Puutavaraliike ja
    Rakennuspalvelu
    Marko Jussila
    Seinäjoen KTK Oy